tisdag 9 oktober 2012

Djupa andetag Sanna...

Haha. Oh my gawd. Att ha hamster är inte alltid skinande rent och dammfritt inte! Så här såg det ut förut när jag blandade upp nytt torrfoder. Fram tills nu har den första blandningen räckt, som även innehöll övergångsfodret från uppfödaren. Tänk att han snart är ett år redan... Och det har typ gått en liten burk foder trots att jag byter torrfoder minst en gång i veckan.
Anledningen till stöket är att müslin jag blandar i innehåller linfrön vilket är alldeles för myket för en liten hamstermage att klara av. Det är väldigt lite i, och jag har inte sett ett enda förut men för ett tag sedan tömde jag müslipåsen i en plastpåse eftersom jag ordnade och sorterade.
Bad move. Antagligen låg alla små linfrön i botten för nu var hela plastpåsen full och jag fick för hand plocka bort i princip varenda ett. Gaaaaay.



På bild nummer 2 ser ni vad som är kvar av min första blandning. Jag är inte helt nöjd med den eftersom uppfödarens foder innehöll vad jag och mina djurvårdarvänner skulle kalla för skit xp
Den innehåller (förutom övergångsfodret) Rat Complete, parakitblandning, sockerfri dinkelmüsli, solrosfrön och valsade ärtor. Säkert något mer jag glömt bort... var trots allt ett år sedan.








På bild nummer 3 ser ni exempel på den där kassa fabriksgjorda tillsats-skiten som jag snackar om ibland (hö), samt nyttiga nötter och fröer som är bra så länge de ges i begränsad mängd (vä.) Jag sparar så mycket jag kan av de nyttiga och oätna fröerna så jag inte slänger saker i onödan - trots att jag som elev får specialpris på foder i djurhuset ;) 2,50/dl parakitfoder är mycket trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar