tisdag 9 oktober 2012

Jag spenderar mer och mer tid i ordens universum.

Ännu en bok avklarad den här veckan. En bra sådan! Jag fångades av omslaget på Johanna Nilssons roman när jag och Therese strosade igenom månpockets sektion på bokmässan.

Titel: Gå din väg men stanna
Skriven av: Johanna Nilsson
Teman: Livet|Kamp|Kärlek|Psykisk sjukdom
Betyg av 5: 5



Handling:
Boken är en fristående uppföljare till "Hon går genom tavlan, ut ur bilden", vilken jag inte läst innan denna. Känner inte att jag missat något så håller med om att den är helt fristående.
I början av boken har Hanna precis flyttat till en egen lägenhet, ifrån sin pojkvän sedan nästan två år tillbaka och ensam in med sina hjärnspöken och sin knappa ork. Hon lider av anorexia och bulimi, och ångesten kväver henne varje dag. I boken får vi följa Hannas kamp för att må bättre, kanske till och med bra. Vägen dit är lång och kräver inte bara styrka inifrån och stöd från sin nya kärlek Alexander utan vistelser hos otaliga läkare, psykologer och behandlingshem. Att Alexander har två barn från ett tidigare förhållande anar hon inte när hon träffar honom den där kvällen i baren. Hur skall hon klara av att vara styvmamma när hon knappt kan ta hand om sig själv? Kan Alex kärlek hela henne, eller kommer ett förhållande att bli vad som sänker henne? Jag tycker den var så himla, himla bra och det är en av de bästa böcker jag läst. Helt klart :)

Bäst med boken: 
Att författaren beskriver saker på ett sätt man själv aldrig skulle komma på att beskriva dem, men som ändå målar upp olika känslor, tankar och scenarion på ett så perfekt sätt att man vill kyssa hennes fötter.

Det är en mycket realistisk bok. Inte hej vingklippt ängel det är så synd om mig cut cut, utan en "opartisk" beskrivning från en partisk person, om man skulle kunna beskriva det så. Det som känslomässigt känns inte inte tung läsnig, även om ämnet i sig är tungt och betydelsefullt.

Vissa stycken och/eller meningar gick rakt in i hjärtat för de beskrev hur jag mådde tidigare i mitt liv eller ibland mår idag.

Sämst med boken: Svårt att komma på något faktiskt, jag är väldigt nöjd. Alex var något naiv ibland men det är samtidigt en verklighetstrogen reaktion jag själv tagit emot.

Rekommenderas till: De som är intresserade av människans psyke.
De som gillar personporträtt.
De som vill fångas av historien med en gång.
De som lider av ätstörningar eller önskar insikt i ämnet.

1 kommentar: