fredag 30 november 2012

Nu känns mitt bostadsnojjande lite bättre.

Jag har varit osäker på min framtida utbildning den senaste veckan, främst för att jag verkligen inte känner för att bo i skara. Planen är (förmodligen) att jag och Ronja flyttar ihop i Göteborg när jag tagit studenten, och det känns så trist att sedan flytta iväg igen i tre år.
Har kollat på närliggande kommuner nu, kollat avstånd osv, och kommit fram till att jag faktiskt skulle kunna bo i Lidköping. Då är det 25 minuter med buss till skolan och ca 1,5h med buss till Göteborg = Kan bo med Ronja på helger och när jag har egenstudier m.m
Jag kollade lite detaljer kring bidrag, studieupplägg och sådant. Det verkar vara ca 45% egenstudier. Jag vet inte hur de kommer ligga utspridda, men chansen är nog rätt stor att de ligger en period åt gången så jag kan bo "hemma" i Göteborg ibland. Vi kommer utöver det ha ca 20 veckors praktik sammanlagt, vilken jag skulle kunna lägga där :)
Jag kommer få ca 2800:- i månaden i bidrag. De billigaste studentlägenheterna ligger på runt 3000-3500, så jag bör inte behöva ta ut mer än kanske 2500:- i lån varje månad, om nu el och WiFi ingår (vilket det gör på många ställen jag kollat upp.) Då får jag leva snålt, men det är bättre än att ha skulder resten av livet. Jag skulle säkert kunna hitta ett helgjobb med, beroende på hur mycket plugg vi kommer ha... Jag hade först tänkt bo på studenthemmet i Skara men guess what? Inga djur tillåtna. Hur stört är inte det, när det är ett djurgymnasium? Mongon! Jag ska ju ha något djur där i alla fall... Degu, Iller, Katt...something that can be trained and who likes to cuddle at night ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar