lördag 1 december 2012

Svar till en läsare: Hur man får höga betyg?



Jag tror det kan skilja hyfsat mycket mellan olika personer, men självklart kan jag berätta hur jag själv gör och dela med mig av några tips - som förhoppningsvis funkar för dig med!
För övrigt har jag funderat på att göra som nördarna gör i USA - börja undervisa/vara läxhjälp för en smärre summa. Tål att tänkas på!


  • Viljan att lära sig + plugga 
    För att få bra betyg så krävs det i princip att man faktiskt tycker om att lära sig, och att plugga (eller i alla fall kan plåga sig själv igenom det, regelbundet). Alla är bra och dåliga på olika saker. Att ta in information och lagra den i hjärnan är en av mina starka sidor - samt det allmänna intresset för att få lära mig nya saker och bevisa mina kunskaper om dem. 

  • Intresse för ämnet/belöningssystem
    Lättare sagt än gjort om det är ett ämne man verkligen hatar, men då kan man skruva på det lite grann. Jag älskar själv Svenska och Biologi, till exempel. Då påminner jag mig själv att hey, gå på lektionen och gör ditt allra bästa - för det här är faktiskt kul! Det är lätt att tappa intresset bara för det är ett skolämne, men ibland när man verkligen hänger med hittar man intressanta bitar man är glad att man fick lära sig, och som man vill veta mer om. Är det ämnen som jag inte alls är intresserad av, som till exempel Matten (zzz) så får jag göra belöningssystem istället. Sitter jag på lektionen belönar jag mig själv med bra musik på iPoden - något pepp som får igång tankarna och gör allt mindre tråkigt. Funkar även för att stänga ute störiga människor som tenderar att bryta ens koncentration. Är jag hemma med matteläxan tänker jag kanske okej, jag pluggar en halvtimme åt gången, och sedan får jag kolla ett avsnitt av Doctor Who. Varva med något kul som man kan längta efter. Här är det dock viktigt att inte söla bort matte-halvtimmen bara för man vet att det kommer något kul. Vet man att man lätt blir sådan, kan man istället tänka x antal matteuppgifter innan pausen kommer. 

  • Alltid ett steg längre + egna åsikter
    Känner du dig klar med uppsatsen om George Bush näshår? Det är du inte. Tänk en gång till. Det räcker inte med längden på håren, hur länge han haft dem och hur de sticker ut sådär när han talar. Hur får de DIG att känna? Vad anser DU om saken? Hur påverkar det hans omgivning, samhället i allmänhet eller dig personligen? För att uppnå A/MVG/B eller vad man nu har för system och mål, så ska man alltid1 tänka längre. Alltid klämma ut några tankedroppar till även om skallen känns torr nog för Tumble Weed att blåsa runt där inne. Det är viktigt att blanda in sina egna åsikter också, och inte bara för att läraren säger att man måste. Utveckla dem, förklara varför du tycker som du gör etc. Om du inte bryr dig måste du låtsas att du bryr dig.
    Här ligger skillnaden mellan:
    "Idag såg vi The Exorcist. Jag tyckte filmen var bra för att den var spännande. Speciellt scenen där Reagan går brygga ner för trappan. Det var läskigt!"
    och:
    "Spänningen i The Exorcist gav mig stundvis kalla kårar. Särskilt scenen där Reagan går brygga ner för trappan, då jag alltid haft svårt för kroppar som böjer sig på omöjliga sätt. Regissören spelar onekligen på denna (förmodligen vanligt förekommande) fobi, vilket fungerar utmärkt för att lägga lite extra obehag över filmen. "
    Ursäkta mina dåliga exempel, men det gäller alltså att försöka skriva på ett sätt som fångar den som läser - vare sig det gäller en bokrecension, en uppsats eller en vanlig inlämning. Detta tolkar de flesta lärare som engagemang (även om man inte alls är intresserad egentligen.)

  • Stavning och grammatik
    Spelar inte roll i alla ämnen, men i Svenska, Engelska, B-språk m.m är det väldigt viktigt. Tycker man det är svårt är det tyvärr bara att öva. (Även i andra ämnen kommer du låta smartare om du skriver med korrekt grammatik!)

  • Hitta egna vägar/byt miljö
    Något jag är lite av ett proffs på eftersom jag själv har problem att plugga. Min Asperger och ADHD har väl inte undgått någon som läser bloggen... heh.
    Jag har fått hitta egna sätt att plugga på - både hemma och i skolan - som funkar för mig.
    Är jag till exempel trött i huvudet och lyssnar dåligt eller inte orkar anteckna kan jag ha med min kamera och spela in vad läraren säger - också bra vi praktiska genomgångar, vilket för mig kan vara till exempel hur man lägger ett tassbandage.
    Jag har ingen iPod just nu men när jag hade det underlättade musik väldigt mycket, som jag skrev ovan. Det peppar och stänger ute störningsmoment.
    Har man svårt att koncentrera sig eller komma in i det man gör är ett starkt tips att byta miljö. Jag brukar sätta mig i biblioteket och inte låta mig själv gå där ifrån för än jag gjort vad jag ska. Där kan jag också skriva ut och häfta ihop datorskrivna papper och då slänga mina kladdiga handskrivna - en struktur som gör att det inte känns lika rörigt och överväldigande.

  • Struktur, struktur!
    Skaffa en blackboard eller whiteboard där du skriver en lista på aktuellt plugg som behöver göras, med en ruta framför/bakom varje punkt. Rutan bockar du av med någon glad färg när uppgiften är avklarad. Det känns snart väldigt skönt att se listan minska och bockarna öka!
    Skaffa fina mappar eller plastfickor, dela in papper efter ämne och ha gärna olika block. Är det trist att sitta med skolmaterial - köp roligt sådant! Jag skriver hellre i ett gulligt block än ett grått, och använder hellre min Harry Potter-linjal än en genomskinlig. Sedan brukar jag pimpa böckerna själv också, vilket är lite terapeutiskt. Scrapbooking ftw!

  • Förvänta dig att bli stressad, ilsken och trött
    Sant, faktiskt. Lägg ner tid på skolan och stå ut med aaaargh döööö-känslan som kommer emellanåt. Det gör den för oss braniacs också, heheee. Jag vill ofta bara kasta skolböckerna upp i ett träd och seda sätta eld på trädet, dansandes någon infödingdans och sedan ta första planet till London. Men, så Funkar inte livet serru! Man får helt enkelt använda sig av belöningar, uppmuntra sig själv och påminna sig om att det faktiskt leder mot ett lut - hur skön kommer inte studenten bli?
    Se där ja, det blev nästan en liten uppsats i sig...haha. Jag skulle kunna pladdra hela natten men nu sätter vi stopp! Slutligen har jag alltid försökt använda mig av roligare program när jag till exempel skriver uppsatser. Typ använder InDesign och gör fina bakgrunder att skriva på och sådant. Allt för att peppa mig själv och få hjärnan att tänka woho, lila! istället för blööööörgh, tråkigt.
Fråga gärna ytterligare om något är oklart eller missat:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar