torsdag 31 januari 2013

"Om du kommer till tro i framtiden eller inte beror helt på Herrens plan för ditt liv."

Jag läser just nu Richard Dawkins uuunderbara bok "The God delusion", vilken jag verkligen rekommenderar. Blev inspirerad av honom att själv fråga de kristna på Jesus.ifokus.se om lite funderingar jag har kring religion. Efter drygt en veckas debatterande har de ännu inte kommit med något konkret argument. Det skrämmer mig verkligen hur dumma människor är. Hur lättlurade och villiga att tro på en jävla massa smörja! Hur som helst är rubriken ett exempel på vilka "vettiga" människor jag mötte. Meningen var svaret på mitt påstående att jag inte kommer bli troende i framtiden, samt min Ateism.
Jag fick självklart kritik när jag förklarade varför detta omöjligt kommer ske, och från att ha lått "självklart får du fråga oss vad som helst" lät det plötsigt "Varför kommer du till Jesus i fokus med ditt tvivel blablabla loud noises". Det här stör mig med so far alla de kristna jag stött på - De kan argumentera (med totalt felaktiga eller oviktiga argument endast baserade på blind tro, but still), men när man kritiserar religion blir de extremt förolämpade, trots att de enligt dem själva har rätt att döma samt kritisera ateism. 
Jag har en kristen vän som ignorerade mig buttert i flera dagar efter att jag frågade honom om han tror på evolutionsteorin eller skapelseteorin - why?! Vad fan är problemet med att diskutera varför man tror som man gör, eller i alla fall låta folk tro annat än vad man själv gör. My God! (Pun intended.)

Här kan du ladda ner en mycket bra inspelning av ljudboken, läst av Dawkins själv:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar