måndag 8 april 2013

Åtta böcker som format mig och inspirerat mig.

Detta är helt enkelt de böcker jag tänker på och minns hur underbart det var att få läsa dem. Som jag har speciella minnen tillsammans med, eller som jag bara måste få rekommendera för att ingen borde leva utan dem. Det finns nog fler, men jag kan inte räkna upp hela min bokhylla.



The lovely bones handlar om en ung tonårstjej som blir våldtagen och mördad. Boken utspelar sig sedan både i hennes minnen och från hennes plats i "mellanvärlden" där hon vakar över sin familj innan hon är redo att gå vidare. Boken filmatiserades för inte så länge sedan, och levde inte ens nära på upp till boken, så skippa den. Jag läste den svenska översättningen "Flickan från ovan" som var mycket bra, tips!

The curious incident of the dog in the night time är skriven ur en autistisk pojkes perspektiv. Historien handlar om hur han försöker lösa mordet på grannens hund medan han beger sig på en resa för att leta upp mamman som övergav honom som barn. Riktigt underbar och charmig snyfthistoria!

The fault in our stars handlar om en tonårstjej med cancer som tar livet med apati och bitter humor. När hon förälskar sig i Augustus, som själv blivit av med sin cancer, förändras hela hennes värld. Detta är verkligen den bästa boken ever. Åh. Går inte ens att förklara. Ljudboken rekommenderas också då personen som läser verkligen är huvudkaraktären utan och innan.

Skuggorna i spegeln har jag nog läst kanske fyra gånger. Jag älskade den verkligen över allt annat när jag gick i högstadiet, och har tjatat på Frida i några månader nu att hon måste läsa den. Boken handlar om den självständiga gothtjejen Arri och hennes upptäckt av vampyrvärlden på andra sidan sovrumsspegeln. Pre-twighlight och riktigt grym. Arri var en stor förebild för mig under mina mörka The Cure-år!

Coraline är en sådan där bok som får armhåren att resa sig på ett mysigt vis. Den handlar om en ung tjej som flyttar in i ett nytt hus med sin familj, och hittar en ingång till en annan värld medan hennes upptagna föräldrar arbetar. Den andra världen är identisk till hennes egen, förutom att alla har knappögon och att den inte sträcker sig längre än bortanför hennes egen trädgård. Vad vill "den andra mamman" egentligen?

Cirkeln är en av de få fantasy-böcker jag tyckt om, bortsett från the obvious Harry Potter. Sju tonårstjejer i   småstaden Engelsfors märker att övernaturliga saker börjar hända. När de som marinettdockor förs till en övergiven park mitt i natten får de reda på att de blivit utvalda att rädda världen från den kommande ondskan. Jag älskar att denna häxiga boktrilogi är såpass inspirerad av Buffy the vampire slayer men ändå helt och håller sin egen!

Om jag kunde drömma är alltså Twilight på svenska. Eftersom jag läste den på mitt eget språk långt innan hysterin kunde jag opartiskt bestämma mig för vad jag tyckte. Jag älskade den verkligen! Det står jag för. Efter att ha sett filmen är jag lika skeptisk som alla andra, men det förändrar inte hur epic den första boken är. Dock skippar jag gärna att läsa resten av dem nu när skiten är förstörd.

Three to get deadly är tredje boken i serien om prisjägaren Stephanie Plum. Jag har läst de första 11 på svenska, men omslagen var svåra att hitta. Böckerna är underbara fram till 9an någonstans. Då tycker jag författaren borde slutat skriva bara för skrivandets skull. Det förändrar dock inte hur många skratt och hur mycket spänning den här underbara serien gett mig. Det är sådana där böcker man sträckläser klockan tre på natten fast man skall upp till skolan nästa dag. Läs dem bara!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar