fredag 12 juli 2013

Min söta lilla fosterhamster, Patchie.

Pust! Jag har nu gjort klart mina två veckor på Wood Green's underbara smådjursavdelning. Snacka om att alla djur, inklusive hamstrarna är sjukt (!!!) bortskämda! Blev nästan tårögd när jag såg hur bra de hade det. Mycket bättre än jag någonsin sett på någon Svensk anläggning.
         Anyhow, vi fick in en ny guldhamster som kom dit på grund av att ungen i famlijen blivit biten och nu vägrade ta i hamstern. Ungen ifråga var bara runt fem år, skulle jag tippa på, och jag antog direkt att det rörde sig om felhantering. Hamstrar brukar inte vara agressiva i första taget, utan snarare bita till som en försvarsmekanism. Jag fick i uppgift att ordna en bur till denne lille Sylvia, och märkte snart att det rörde sig om världens goaste lilla hamsterhona. Det kom fram att någon behövde ha gullungen på foder eftersom det var ont om plats i gnagarrummet och jag ville så oändligt gärna ta "hem" henne, men det kändes oförskämt att komma där "ööh hej Katja jo men du jag tar hem den här hamstern, okej eller?". I bilen hem började vi prata om händelsen av andra anledningar och Katja (som jag bor hos, alltså) sade att det var helt självklart att jag fick ha ett djur på foder medan jag var här. Överlycklig tänkte jag att det kanske fanns ett annat litet djur jag kunde ta emot.
        Nästa dag frågade jag Rachel, den tjej i personalen jag fått bäst kontakt med, om jag kunde få ha en av guldhamstrarna på foder. Hon skulle kolla upp saken med cheferna och jag föreslog guldishanen Patch eftersom han efter sommaren skall vara en del av Pet School. (En grej Wood Green anordnar där de utbildar barn i hur man tar hand om djur på ett ansvarsfullt sätt och låter dem träffa olika arter). Därför hade det ju varit bra om jag kunde få honom ännu lite tamare. Till min lycka kom hon till mig senare på dagen och sade att det var helt okej, men att jag eventuellt behövde byta hamster efter någon vecka då de förmodligen skulle få in en liten rysk fluffboll som var vildare än Patch. Jag fick en gallerbur, vilket jag inte kunde göra mycket åt, men fick inreda den med precis vad jag ville. De har ett HELT RUM med BARA inredning till hamstrar, chinchillor osv. Det är helt sjukt kul att gå runt där och rota!
         Nu har snart tre veckor gått och jag har inte hört ett enda ord om den ryska hamstern. Patch mår bra och blir mer social för varje dag. Det är så underbart att ha en liten hampis i mitt rum när jag saknar mina goingar där hemma. Han får nymöblerat en gång i veckan, springa ute varje kväll på golvet och barnmat och grönsaker på kvällarna. Han låter mig nu lyfta upp honom från golvet när han skall in igen, samt kommer ut ur huset när han hör min röst. Här om dagen när jag råkat somna framför datorn med honom ute och vaknade typ sex på morgonen (HAHA woops...) så fick jag småpanik över vart han gått och lagt sig. Då hör jag ett knaprande ljud och sticker ner huvudet i buren. Mycket riktigt har lilla herr duktig gått och lagt sig i sitt eget sovrum! Dvs klättrat in i buren och lagt sig i huset. Smart little bastards, de där gnagarna ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar