lördag 22 mars 2014

Dags för tredje praktikveckan nu på måndag, och det flyter på rätt bra.

Det märks verkligen att jag är så mycket mer utbildad inom djursjukvård den här gången än sist jag var här. Det var ganska exakt ett år sedan nu. Plötsligt förstår jag ord som palpera, subcuntana injektioner och andra fancy termer som nu mera ingår i mitt ordförråd. Jag har fått komplimanger av min favoritsköterska om hur duktig och snabb jag är när jag jobbar, så jag känner mig rätt bra till mods. Det har faktiskt bara skett ett större misstag när jag varit här.Följande historia är alltså ett undantag, host, jag faktiskt väldigt kompetent. Kan anta att de flesta som hanterar djur varit med om liknande saker i början.

Hade inget att göra på eftermiddagen så jag tänkte att jag kunde flytta en katt som satt i en liten metallbur efter operation eftersom jag märkte att han kissat ner hela buren och dessutom låg i det med sitt mer eller mindre "öppna" sår. Han verkade inte speciellt groggy längre, så jag öppnade försiktigt buren, som stod inne på en toalett. Det tog nog ca 1 sekund innan kattj*veln flög upp efter väggarna och försökte hoppa upp på allt som gick. Nog för att jag vet att de kan hamna i vissa lägen när de vaknar upp för snabbt eller på fel sätt, men den här lilla snubben var bara tossig, för vaken var han. Kanske fortfarande lite yr i kolan, men mest...ja... nuts. Lyckas till slut fånga in honom och få in honom i en bur i djurstallet. Precis när jag skall stänga luckan hoppar han över mig som en jävla bergsget på steroider och flyger om mig genom dörren till labbet och upp på bänken med blodprover. Som tur var lyckades jag få tag på honom och låsa in honom innan han välte ner något. Dessutom såg ingen annan vad som hände, haha. Kan säga att jag var ganska jävligt genomsvettig efter detta. Eftersom kissen var relativt nyopererad så blödde han en del också - och självklart är det just sköterskan som jag inte förstår mig på som märker detta. Hon öppnar dörren till stallet när jag står där och svettas, och frågar "Var är katten? Jag såg att det var blod överallt!". Jag pekar på buren och råder henne att inte öppna den. Hon säger att vi skall låta katterna vara när de är groggy efter operation (vilket han inte fortfarande såg ut att vara + att de flesta katter går finemang att öppna buren för efter operation, då man ändå gör en rutinmässig post-op-koll, men jag orkade inte argumentera just då). Jag säger att jo jag vet, och hon frågar om han for runt överallt inne på toan och jag nickar bara och dricker matt ur min vattenflaska. Sedan var det inget mer med det. Städar lite blod (det var inte pölar, utan små kladdiga märken alltså) och lugnar ner mig. Det jag kände mig mest dum över var att hon kanske tror att jag inte förstår att man inte skall kasta ut katten när den är nyopererad. Hann inte förklara att jag bara öppnat buren en halv deicmeter när den flög upp som besatt. Dessutom är hon som sagt svår att förstå sig på. I alla fall för mig, vilket möjligen har med min asperger att göra. Hon har konstant ett pokerface låst i småsur-läge vilket humör hon än är på samt en ganska monoton röst som alltid låter sådär lite sarkastisk. Även när hon tackar mig för hjälpen låter det som om hon inte alls tackar mig för hjälpen. Jag har förstått att det bara är så hon ser ut / låter, men det gjorde att jag kände mig lite förminskad och dumförklarad i just den här situationen. Jag hatar att inte förstå folks signaler.

Nu låter det ju kanske som att det varit totalkaos än så länge men det har som sagt gått bra bortsett från denna incident. Jag har fått väga hund, ta temp på hund och duscha hund - saker jag inte gjort förut, eller i alla fall inte tränat på mer än en gång. Jag har hunnit fråga en himla massa jag inte haft grundkunskaperna till att fråga innan och lärt mig en del bra grepp och farmakologi. Jag har tyvärr varit sjuk 4 dagar vilket innebär att jag varit där 6 istället för 10, och kommer att landa på 11 istället för 15. Först hade jag tjock hals och tillfällig feber (möjligen pollenrelaterat, fufufufu) med en extra dos framtidsångest. Sedan fick jag vara hemma igår eftersom jag legat och kallsvettats i panik hela natten och vaknat dyblöt flera gånger. Lagom till morgonkvisten fick jag också the mensvärk of doom bara för att universum ville jävlas liiiite till.

I'm... too sexy for my mask.
Veckans sötaste patient var denna Chinese Crested Powderpuff
Denna gång är jag van vi katternas öppna narkosögon, haha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar