lördag 26 april 2014

Det här är viktigt att se, och därför deltar jag.

Här har jag smink i halva ansiktet, eftersom jag blev inspirerad av liknande bilder på Tumblr. Med all utseende-hets vi utsätts för dagligen tycker jag det är väldigt viktigt att se hur mycket skillnad smink faktiskt gör. Detta är ett sätt där man väldigt enkelt ser "före och efter" samtidigt. Jag gör inte det här för att jag är emot smink på något vis, utan för att man bör minnas att nästan alla kvinnor man ser - både online, i media och verkliga livet, har någon form av smink på sig. Minns detta när du tittar i spegeln på ditt osminkade ansikte och tänker att du är sämre än alla andra. För det är du inte. Att sminka ett ansikte är som att photoshoppa en bild. Du är bra som du är, och även om smink är jättekul att hålla på med så ger det oss en väldigt skev bild av verkligheten. Jag ser inte ut att ha speciellt mycket smink på mig på den sidan av ansiktet där jag har smink. Hade jag haft denna sminkning i hela ansiktet hade folk knappt tänkt på att jag var sminkad. Egentligen har jag dark under eye-kräm, foundation, puder, rouge, ögonbrynsmascara, ögonbrynspenna, ögonbrynsskugga, läppstift, masara, eyeliner och ögonskugga. Sedan jag blev mer insatt i feminismen har jag slutat att sminka mig i skolan, i princip 99% av tiden. Jag insåg att den lilla vardagssminkning (typ denna minus eyeliner) jag brukade fixa varje morgon faktiskt inte gjordes för min egen skull, utan för att jag skulle slippa skämmas. När jag gick osminkad förutsatte jag att alla jag mötte tänkte "gud, vad ful hon är egentligen", "hur kan hon gå ut så där?" och liknande grejer. Sedan insåg jag att, so what? Vissa kanske tänker det, men det är inte ens på grund av mitt ansikte egentligen. Det är på grund av att de växt upp i ett patriarkalt samhälle där allt de möts av är tillfixat på något sätt. Det är som att bara ha sett photoshoppade foton och plötsligt se ett ofixat - varför är färgerna så svaga och kontrasten så fjuttig?
Jag bestämde mig helt enkelt för att jag inte har en enda anledning att bry mig om folk tänker så. Inte egentligen. De som faktisk spelar någon roll för mig bryr sig inte. Och vad gör det för skillnad i mitt liv om människor jag inte ens bryr mig om tycker något om mig? Nu för tiden sminkar jag mig ibland. Jag köper många nya läppstift som jag går runt i hemma, mest för mig själv. Varför? För att jag tycker om det. Jag tycker om att känna mig fin på mina villkor. Vill jag sminka mig för att känna mig fin inför någon annan är det också okej, rent av toppen. Personen måste ju vara speciell. Så länge jag inte gör det för att jag känner mig tvungen, eller att jag inte duger annars, så kan jag sminka mig hur mycket eller lite som helst, med vilken anledning som helst. Du styr dig själv. Bara du. Ditt utseende bestämmer inte hur mycket plats du förtjänar att ta. Vakna på morgonen, dansa till bra musik och sminka dig för att du vill det. Och om du ännu inte är där, inte vågar, så tror jag på dig. Jag tror på att du en dag står framför spegeln och ler, för du vet att du är grym som du är, och ingen ska få trycka ner dig idag. Jag tror på att du hittar ditt eget värde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar