söndag 4 maj 2014

Svar till en läsare: Barbröstade kvinnor

"1. Jo, män tänder - tack och lov - på kvinnobröst, liksom på resten av kvinnokroppen. Män är programmerade att tända på kvinnokroppen. Det är inget som kommer att försvinna. 2. Nej, kvinnor är inte offer. De lever bättre liv än män på många sätt i dagens samhälle. Däremot behandlas de av offer av sådana som dig. 3. Män skyler (ja, skyler) också större delen av sina kroppar, inklusive överkroppen. Det är inte varstans du ser män med bar överkropp. 4. Källa på att det finns ett utbrett svenskt motstånd till barbröstade kvinnor? Bland kristna människor, kanske, men inte hos allmänheten. 5. Den sexuella dragning du eventuellt känner till kvinnor är inte att jämföra med den dragning heterosexuella män känner till kvinnor. Det är två helt olika saker. Manlig sexualitet är något du aldrig kommer att uppleva. 6. Varför anser du att det är män och pojkars uppgift att förtrycka sin sexualitet? Det låter hemskt. 7. Den dubbelstandard du talar om angående mäns könsorgan och kvinnors bröst existerar inte utanför ditt eget huvud. Nej, det gör den inte. Var glad för det."- Anonym

1. Jag har inte sagt att män inte tänder på kvinnobröst. Jag har sagt att de har en hjärna också. Tänka sig vilket galet påstående!
2. Bullshit. Bullshit. Bullshit. 
3. Wow, blir väldigt nyfiken på när du sist blev diskriminerad för dina manboobs. Do tell. (Om vi nu förutsätter att du är cisman). 
4. Det här är inget jag behöver bevisa för dig. Det händer liksom ändå. Allt står inte i tidningarna. Mycket är man som tjej med om i sitt eget liv, likaså ens vänner i olika delar av världen. Även om det på många ställen inte är rent olagligt att visa brösten som ciskvinna så får man så fruktansvärt mycket skit från alla håll och kanter. Man är en slampa, man är desperat, man vill ha uppmärksamhet - helst från män, man är en feminazi, man borde skämmas, man anklagas för förargelseväckande beteende.
Både jag och andra jag pratat med har också blivit tillsagda att gå och ta på oss en bh, eftersom man kan skymta konturerna av våra bröstvårtor under tröjan.
Jämlikt my ass.


5. Jag vet inte hur det är att ha en kuk. Wow you got me. Men tror inte det är speciellt stor skillnad på vad jag känner gentemot kvinnor. Och du kommer aldrig få mig att tro att män är sådana hjälplösa små slavar för sin Petterniklas att de inte kan kontrollera sig själva. Get over yourself.
6. Jag säger inte att män ska förtrycka sin sexualitet, jag säger att de behöver bete sig som medmänniskor istället för sexuellt okontrollerbara bestar
7. Jag och många andra tjejer får ofta höra just det som argument - att det är som om killar skulle gå runt och visa kuken. 


1 kommentar:

  1. Tack för svaret!
    1. Du antydde att kvinnobröst inte alltid har ådragit mäns intresse. Med tanke på att hela kvinnokroppen är en enda stor magnet för den manliga blicken så ifrågasätter jag det påståendet. Däremot håller jag med om att kläder gör något med synen på människokroppen.
    2. Nej, det är inte bullshit. Anledningen till att du inte känner till det, förutom att du inte är intresserad, är att det tillhör den manliga könsrollen att inte klaga. Kvinnor faller inte för män som klagar. Men det borde stå klart ändå om du betänker vilka som lider störst risk att vara ensamma, att dö ensamma, att dö innan de har hunnit fylla 80, att bli mördade, att bli misshandlade, att bli hemlösa, att bli alkoholister och narkomaner, att behöva prestera för att få kärlek, att inte lyckas få familj och barn trots att de vill ha det, att ha sämre kontakt med sina barn, att förlora vårdnaden om sina barn, att uppfostra någon annans barn utan att veta om det, att dö i krig (för sådana som dig), att skadas eller dö i arbetsrelaterade olyckor, att arbeta mer och arbeta övertid, att dömas till hårdare straff, att bedömas hårdare i skolan, att drabbas av misstankar om pedofili för att de tycker det är kul med barn, och - som jag redan har varit inne på - att inte få sympati för sina problem, eller rentav bli förlöjligade ("vita kränkta män") om de lyfter sina problem. Samtidigt gapar svenska feminister om pengar, ekonomisk makt och - påhejade av moderaterna - rätten till heltid. För pengar är ju ändå det viktigaste här i livet. Och även om att få visa brösten.
    Ytterligare en anledning till att du inte hör män klaga över dessa saker (för det gör du aldrig, eller hur?) är att en del av dem är biologiska betingade. De är inte så lätta att ändra på.
    3. Jag brukar inte flasha mina man boobs, men om jag gjorde det - tex inne i stan - skulle en del inte uppskatta det.
    4. Det är ovanligt att kvinnor och män går barbröstade bortanför stränderna. Om en kvinna eller man går barbröstad kan man därför misstänka att denna person vill kommunicera något till sin omgivning. Jag tvivlar inte på att det finns människor som stör sig på bröstvårtor under tröjan, men hur många rör det sig om tror du? Representerar de allmänheten?
    5. Jo, det är faktiskt milsvid skillnad mellan manlig sexualitet och det som du känner gentemot kvinnor. Det är två helt olika beteenden, varav det ena har med fortplantning att göra. Har du blivit "uppvaktad" av en hund någon gång, eller varit med om att en hingst uppskattar att bli ryktad lite för mycket? Män är också djur, du vet, även om vi föredrar att hålla våra sexuella känslor för oss själva. Men vi är mycket mycket mycket oerhört mycket intresserade av kvinnokroppen.
    6. Hur stor andel män beter sig som sexuellt okontrollerbara bestar?
    7. Ofta är de män - och kvinnor - som tar den här debatten inte de skarpaste knivarna i lådan. Då blir det som det blir.

    SvaraRadera