lördag 23 augusti 2014

Tillåt mig att presentera några exempel på "the male gaze" i film.

Del 1 - kvinnliga hjältar.
Fenomenet "The male gaze" innebär att kvinnor väldigt ofta filmas på ett sätt som gör att en lägger märke till deras kroppar eller övriga utseende snarare än vad de gör eller säger. Det viktigaste är att de är sexiga, oavsett om detta har något som helst med rollfiguren att göra. Det klassiska exemplet är att en kvinna filmas nerifrån och upp när hon kommer in i bild - gärna i en tight outfit, gärna lite snett bakifrån så tittarna kan gotta sig åt hennes former. Hon får aldrig bara vara en individ, en personlighet. Jag tänkte göra ett flertal inlägg som visar exempel på detta, och här kommer del ett. Enjoy - eller bli upprörda, helst.

Mina lår är viktiga för filmens handling! - Black Widow
Glöm inte att filma mig bakifrån av ingen anledning alls! - Underworld
Kolla vilken snygg röv jag ha- oh crap, skurkar! - Van Helsing
Låt mig sätta mig på hojjen i en vinkel där ni har utmärkt utsikt över min röv! - Catwoman
Hålen i vid skinkorna är viktigt för att min röv skall kunna andas! - Catwoman
Logiskt att filma mitt vapen bakifrån + nerifrån! - Guardians of the galaxy
Don't for get the boobies! - Guardians of the galaxy
Nu har vi det där med mer-fokus-på-kroppen-än-vapnet-vinkeln igen. Även mycket smidiga byxor när en skall grottforska, fajtas i jungeln, bli beskjuten och annat skoj.  - Tomb Raider
Det viktigaste när en arberar under cover är en inzoomning nerifrån och upp!
Bakifrån. Medan en smeker sig över rumpan. Och rättar till klyftan. - Dollhouse

Wow much fight, such battle gear, very thigh angle. - Suckerpunch
film animated GIF
Check out my super hero butt as I walk away! - Elektra
Och som en liten bonus: 
Tredje sökresultatet när en googlar "wonder woman gif". 


2 kommentarer:

  1. Detta är väl ändå inte sexistiskt, om det är det du tänker syfta på? Män filmas också bakifrån, när de klär på sig och/eller när de är halvt eller helt nakna. Tycker det är löjligt hur långt folk måste ta detta. kvinnor klassas inte som sexobjekt. Visst blir väl männen påtända av att se en snygg kvinna (Liksom vissa kvinnor), men det är väl inget dåligt?
    Alla har sina åsikter, det respekterar jag, men nu börjar hela den här extrem-feminismen bli riktigt jobbig.
    //En kvinna som gärna förblir anonym pga. hatiska feminister. Orkar inte med er...

    PS. Suckerpunch är en film som är riktad till att vara en film som ska tillfredsställa tittaren med snygga brudar och sexiga vinklar. Your argument is invalid.

    SvaraRadera
  2. Som svar till anonym som inte pallar hatiska feminismer;

    http://www.shortpacked.com/2011/comic/book-13/05-the-death-of-snkrs/falseequivalence/

    your argument is invalid

    / En kvinna som är trött på att bli sedd som sexobjekt i alla möjliga samanhang där min kropp inte är relevant. Även inom serietidningsvärden.


    SvaraRadera