måndag 20 oktober 2014

Första dagen på nya jobbet.

Idag var en stor dag. Första dagen på jobbet. Det alldeles fantastiska jobbet, mitt helt egna, mitt första någonsin. Jag har aldrig ens haft ett riktigt sommarjobb. En sommar i yngre tonåren så feriearbetade jag i några veckor, och tjänade typ 40 spänn i timmen.
Jag och min kontaktperson gick på möte hos löneenheten där det fanns en tjänst som arkivarie ledig. Jag var nervös i flera dagar eftersom jag verkligen ville ha just ett sådant jobb, och jag visste att det var ytterligare en person som skulle på möte om samma tjänst. Till min lättnad så gick det jättebra. De (chef + medarbetare) var förvånade över min entusiasm för pappersarbete, haha. Någon måste ju tycka om sådant också. De förklarade att jag kommer ha väldigt lite sociala uppgifter, vilket gjorde mig superglad och lite lugnad. Jag trodde inte jag skulle få besked samma dag, men chefen (Karin) talade om att det känns som jag passar väldigt bra hos dem och att jag är mycket mer positiv än den andre personen. Hon sade att jag fick börja så snart jag ville, och jag sade att jag gärna börjar redan på måndag (detta var i torsdags). Idag vaknade jag till min förvåning i tid. Jag har haft problem med att komma upp på morgonen det senaste i och med att mina sömntabletter sitter i minst 8 timmar + jag har jobbat oregelbundna tider.
Jag visste att jag skulle vakna i tid eftersom att försovning inte var ett alternativ. Men jag blev förvånad ändå. Jag vaknade till och med innan klockan ringde. Jag visste inte vilken tid jag skulle vara där, men jag satsade på åtta, vilket stämde. Jag lyckades hitta både rätt våning och rätt korridor. Först visade Karin mig mitt kontor (vilket jag snabbkikat på innan) och jag hängde av mig mina grejer samt startade datorn. Hon hjälpte mig fixa inlogg och allt sådant där (som bara krånglade tusen gånger först, awkward). Sedan gick vi upp en våning och hämtade material (block, pennor osv), dock hade jag köpt eget också eftersom jag tycker om sådant. Större delen av dagen spenderades sedan med personen som jobbar som arkivarie, och som jag - så vitt jag förstår - kommer jobba en del med. Hon visade mig de olika systemen, vilka tog ett tag att förstå. Speciellt eftersom hon pratar på ett sätt som gör att jag inte hänger med så bra. Otroligt mycket information på en och samma gång. Efter lunch klarade jag dock att arkivera massor av papper på egen hand, så det kändes superbra. Något som är extra bra förresten - vi har dygns-flex, vilket innebär att vi får börja och sluta lite när vi vill, så länge våra timmar blir gjorda. Kommer nog välja att börja 09.00 vissa dagar, och sluta en timme senare istället. Även väldigt bra om det blir lite stressigt på morgonen, att veta att jag inte behöver panikskynda mig för att hinna till en specifik tid. Här kommer e bild på mitt fina (stora!) kontor. Blev uppmanad att sätta upp vad jag ville på tavlan osv, hehe. Hell yes, decorating ftw! 

1 kommentar: