fredag 10 oktober 2014

Kvinnohat i vardagen: Del 1 - Kommentarsektionen på 9gag.

Jag slutade att använda 9gag för ett par år sedan.
Många (främst män, surprise!) tycker att jag överreagerar och överdriver när jag berättar om hur trött jag blev på det konstanta kvinnohatet. Idag bestämde jag mig för att gå in och kika lite. Posterna + kommentarerna i det här inlägget är inget jag rotat fram långt bak i arkivet. Det är inget jag stötte på någon gång var hundrade inlägg. Det är något som finns för vem som helst att se på i princip varje inlägg som på något vis rör kvinnor i någon mån. Kvinnohat är inte = att säga till någon rakt ut "jag hatar dig för att du är kvinna! Jag hatar kvinnor!". Kvinnohat är att trycka ner, att förminska. att sexualisera, objektifiera och förlöjliga kvinnor. Och det görs hela tiden. Överallt. Det är osynligt för så många (igen, främst män, surprise!) och det i sig är skrämmande. Så här ser det ut på internet, i princip överallt.  Om du aldrig har tänkt på att det förekommer, så är du antagligen en man. Jag kommer förmodligen att fortsätta med sådana här inlägg fram över, för jag orkar inte läsa igenom all skit på en gång. Kvinnor lär sig undvika kommentarsektionerna, vilken hemsida det än gäller. För där blir en alltid förnedrad. 

To the princesses out there

You know why I'm here...
Some wise advice my dad gave me
Happens a few times a week...Well I'm going to hell.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar