söndag 2 november 2014

Ett dyrt akutbesök till veterinären.

Här om dagen kom Velma in (utifrån) med svansen hängande helt lam efter sig. Hennes svans är alltid uttrycksfull och svajar hit och dit, står upp eller krullar sig osv. Kände att någonting inte stämde, och när jag studerade henne närmare märkte jag att hon inte kunde sitta ner ordentligt. Rumpan liksom hängde en liten bit över marken och hon ställde sig upp igen. Repeat. Jag klämde på svansen och hon reagerade rätt starkt när jag klämde precis vid svansroten. Meddelade pappa och ringde smådjurskliniken. Akuttid kostade 300:- extra, oh joy! Väl där så kände både veterinären och sköterskan igen mig. Jag har ju haft ganska mycket praktik där, men förra gången fick jag noll reaktion från sköterskan i fråga (dock en annan person då). Det är underhållande hur folk verkligen ser en annan person nu när jag har så kort hår. Kan gå förbi gamla vänner på stan utan minsta reaktion... haha. Hur som helst så blev det röntgen, och de bad mig gå med och assistera (woho VIP!). Velma var superduktig och lugn. Själva ljudet från röntgenapparaten var lite läskigt, då det låter lite som vår dammsugare, och den hatar hon verkligen. Ingenting var brutet, men Tenna (vet.) instämde med min tanke om att hon inte alls verkar ha kontroll på/ reaktion i svansen. Hon reagerade på smärtan vid svansroten, men inte alls när en klämde eller böjde på resten av den. Det fanns en viss oro för nekros (när vävnad dör och liksom ruttnar) utifall hon tappat känseln i den helt, och den då kanske inte får tillräckligt med blod osv. Fick Metacam (antiinflammatoriskt och smärtstillande) utskrivet, samt en spruta direkt i nackskinnet. Någon timme senare såg jag att hon rörde en aning på svansen, och framåt kvällen ännu lite mer. Metacam verkade funka. Sedan dess har det blivit lite bättre varje dag, och nu är hon som vanligt igen. Förmodligen var den bara stukad eller något... Vanligast är ju att de t.ex. blir bitna av en annan katt, men när vi rakade syntes ingenting, samt att det då brukar utvecklas en böld efter ett par dagar (som ofta behöver dräneras). Ingenting syns dock. Undrar vad som hänt.. Om någon skitunge dragit henne i svansen, om hon ramlat ner från räcket... Skumt då det verkligen inte syns något alls.
Velma tycker verkligen inte om att åka bil - troligen för att hon mår illa, vilket är vanligt hos katter. Förra vet-besöket bajsade hon i transportburen direkt vi kom dit. Denna gång på vägen hem, i bilen. Muums. Fick bada henne när vi kom hem, vilket innebar att jag också badade - med kläder, oplanerat. Tur för henne att hon är söt.

Trött kisse tittar på förbipasserande bilar i väntan på röntgen. 
Blöt kattmamma efter Operation Kattvätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar